• Změny v legislativě a obavy o veřejné zdraví a transparentnost testování emisí zapříčinily, že si mnozí začali klást otázku, jak čisté vznětové motory vlastně jsou a zda jsou pro ně správnou volbou.

      Je důležité poznamenat, že soudobé vznětové motory jsou jedny z nejčistších, jaké se kdy vyráběly.

      Proč se na vznětové motory zaměřuje pozornost?

      Některé plyny, které produkují motory s vnitřním spalováním, jsou spojovány s respiračními potížemi, smogem a špatnou kvalitou ovzduší.

      Vznětové motory produkují průměrně méně CO2 než zážehové motory, ale produkují více oxidů dusíku (NOx). U moderních vznětových motorů se v systému selektivní katalytické redukce (SCR) pro přeměnu NOx zpět na dusík a kyslík používá kapalné aditivum pro úpravu výfukových plynů (DEF) – známé také jako kapalina AdBlue®. Od roku 2006 jsou všechny naše vznětové motory vybaveny filtry pevných částic, které odstraní 99 % všech částic z výfukových plynů.

      Vznětové motory, které plní nejnovější emisní normy Euro 6, využívají technologii SCR a produkují méně NOx a částic než motory vyrobené před zavedením těchto norem.

      V reakci na dopad na veřejné zdraví vyhlásila řada evropských měst opatření, která mají znečištění oxidy dusíku omezit. Londýn například zavedl příplatek T-Charge, kterým se navyšuje již zavedený poplatek za vjezd do centra města, jehož cílem je odradit majitele starších dieselových vozidel od vjezdu do určitých zón. Vozidla, která splňují normu Euro 6, tento poplatek platit nemusí, protože jejich emise NOx jsou nízké.

      Od září 2015 všechny naše vznětové motory EU a EEA splňují náročné požadavky emisní normy Euro 6. To znamená, že naše vozy se vznětovými motory jsou tak čisté, že mohou bez omezení projíždět nízkoemisními zónami (ULEZ), ve kterých vozidla s nadměrnými emisemi musí platit vysoké poplatky.

      Naším snahou je dosáhnout udržitelné osobní dopravy, a proto vyrábíme jedny z nejčistších motorů současnosti.

      Standard WLTP, platný od září 2017, je nová metoda laboratorního testování spotřeby paliva a emisí CO2. Údaje zjištěné touto metodou více odpovídají hodnotám dosahovaným v reálném provozu. Nová emisní norma (Euro 6d RDE) také poprvé v historii vyžaduje testování vozidel v laboratoři i na silnici, které umožňuje naměřené hodnoty emisí ještě více zpřesnit.

      Všechny naše motory vyrobené pro trhy EU a EEA od září 2015 jsou vybaveny systémem selektivní katalytické redukce (SCR). Tento systém, který využívá kapalinu AdBlue® na bázi močoviny, výrazně omezuje dopad na životní prostředí.

      Technologie filtrování, standardně používaná u všech našich vznětových motorů, odstraňuje až 99 % všech částic dříve, než opustí výfuk.

      Jaký je rozdíl mezi zážehovými a vznětovými motory?
       
      Běžnou mylnou představou je, že dieselová vozidla jsou pomalejší, hlučnější a mají vyšší provozní náklady než benzínové vozy. Zdokonalené technologie a konstrukce vznětových motorů však způsobily, že rozdíly jsou dnes jen stěží postřehnutelné.

      Vysoký točivý moment vznětových motorů v nízkých otáčkách je ideální pro tah, protože umožňuje dříve řadit a poskytuje silnou akceleraci.

      Zážehové motory nabízejí jemnější průběh výkonu a živě reagují, stejný točivý moment však poskytují až ve vyšších otáčkách.

      Který motor je pro mě nejvhodnější?

      Při výběru nového vozu byste měli vzít v úvahu způsob, jakým vůz využíváte. Vznětové motory jsou úspornější při dlouhých jízdách vyšší rychlostí. Pokud ovšem převážně jezdíte kratší trasy s častým zastavováním a rozjížděním v městském provozu, nemusí být vznětový motor tou nejlepší volbou.

      Vyšší energetická hustota nafty a způsob jakým se při spalování uvolňuje energie znamená, že pokud za rok ujedete 19 000 kilometrů nebo více, může být pro vás vznětový motor celkově úspornější. Vznětový motor pak bude pravděpodobně nejhospodárnější volbou.

      Moderní dieselová vozidla jsou vybavena filtrem pevných částic (DPF). Tento filtr zachytává a ukládá částice z výfukových plynů a po dosažení vysoké teploty je spálí. Při jízdách na kratší vzdálenosti, typicky například po městě, je obtížnější tohoto procesu dosáhnout. Proto je pro jízdy převážně v městském provozu vhodnější volbou vozidlo se zážehovým motorem, hybridní nebo elektrické.


      Jak se mě dotknou změny v legislativě týkající se vznětových motorů?

      V průběhu následujících dvou až tří let bude provoz vozidel se vznětovými motory ve městech pravděpodobně zatížen poplatky vyššími než poplatky pro zážehové motory nebo alternativní paliva.

      Novější vozidla, která plní emisní normu Euro 6, nebudou penalizována stejným způsobem jako starší a méně ekologické dieselové automobily.

      Všechny naše vznětové modely prodávané od září 2015 na trzích EU a EEA plní normu Euro 6.

      Dosavadní výsledky:

      V našem vývojovém a výrobním centru motorů jsme investovali 1 miliardu liber do vývoje menších vznětových motorů s nižšími emisemi a tento vývoj přinesl pozoruhodné výsledky. V rozmezí let 2007 a 2015 jsme snížili emise CO2 našeho evropského vozového parku o 32 %. Naši specialisté navíc od roku 2004 do roku 2016 dokázali snížit emise oxidů dusíku o 90 %.

      Co bych teď měl(a) udělat?

      Náš jednoduchý průvodce výběrem příštího motoru vám pomůže učinit informované rozhodnutí na základě vašeho převážného způsobu využívání vozu.

    1. KAPALNÉ ADITIVUM PRO ÚPRAVU VÝFUKOVÝCH PLYNŮ U VZNĚTOVÝCH MOTORŮ

      Vznětové motory a selektivní katalytická redukce: Co je kapalné aditivum DEF, jak ho doplňovat a často kladené dotazy.

      ZJISTĚTE VÍCE
      ZÁŽEHOVÉ A VZNĚTOVÉ MOTORY

      Z naší nabídky motorů si můžete vybrat takový, který bude vyhovovat vašemu zaměstnání a životnímu stylu.

      ZJISTĚTE VÍCE
      ODPOVĚDNOST

      Usilujeme o zodpovědný a trvale udržitelný růst naší společnosti, abychom mohli nabízet hodnotné produkty a služby našim zákazníkům, zvyšovat hodnotu naší společnosti a přispívat k prosperitě celé ekonomiky.

      ZJISTĚTE VÍCE

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u modelů Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Sport, Range Rover:

Spotřeba paliva v kombinovaném zkušebním cyklu: 12,8 - 4,2 l/100 km, emise CO2 v kombinovaném zkušebním cyklu: 299 - 109 g/km.

Nezávazně doporučené ceny a technické údaje platné výhradně pro skladové vozy do vyprodání zásob. Podrobnější informace získáte u svého prodejce.

Uvedené informace o spotřebě paliva a emisích CO2 odpovídají hodnotám získaným při testování za ideálních podmínek v technických laboratořích, a to v souladu se standardizovaným postupem dle nařízení Rady (ES) č. 715/2007 a č. 692/2008 v platném znění. Uváděné hodnoty se nevztahují na konkrétní jednotlivé vozidlo a musí být chápány výhradně jako směrné hodnoty. Standardizovaná zkušební metoda umožňuje srovnání mezi různými modely vozů a jejich výrobci. V závislosti na různých specifikacích se spotřeba paliva u různých provedení vozů téže modelové řady může odlišovat. Konkrétní spotřebu paliva a výši emisí CO2 u konkrétního vozu neovlivňuje pouze účinnost využívání paliva motorem, ale také jízdní styl a další netechnické faktory jako např. aktuální jízdní podmínky, celkový jízdní výkon a stav udržovanosti vozidla. CO2 patří mezi hlavní skleníkové plyny a nese hlavní odpovědnost za globální oteplování. Další oficiální informace o spotřebě paliva a specifických emisích CO2 u nových osobních motorových vozidel Vám poskytne nejbližší autorizovaný prodejce značky Land Rover. Kompletní údaje o spotřebě paliva naleznete také v sekci „Technické údaje“.