#INSPIREDBYVELAR

#INSPIREDBYVELAR

OD INSPIRACE DO VÝSTAVNÍ SÍNĚ

NA EXKLUZIVNÍ VÝSTAVĚ BĚHEM PAŘÍŽSKÉHO TÝDNE DESIGNU BYLA ODHALENA DÍLA INSPIROVANÁ NOVÝM VELAREM.

Začala v Miláně, skončila v Paříži: Intenzivní šestiměsíční kreativní cesta, během níž skupina designérů z celé Evropy prozkoumala, co še může vzniknout spojením designu a inovací. Projekt #InspiredByVelar vyvrcholil prestižní výstavou v rámci Pařížského týdne designu, která představila jejich finální díla a zároveň také zdroj jejich inspirace: nový Range Rover Velar. Pět designových objektů odhalených bok po boku dalo okamžitě najevo, že k němu jednotliví tvůrci přistupovali s naprosto odlišným pojetím. Ačkoli se díla inspirovala stejnou předlohou a často společnými prvky, konečné výsledky jsou stejně rozmanité jako kreativní duch každého z autorů:
Nichetto Studio, Benátky

Ateliér Nichetto Studio navrhl rozptylovač vůní, luxusní příslušenství, které ve světě automobilů zaplňuje často přehlíženou mezeru ve smyslových zážitcích. „Čich je velmi mocný smysl,“ vysvětluje zakladatel ateliéru a designér Luca Nichetto. „Působí na naše vzpomínky a emoce, a my jsme chtěli tuto oblast prozkoumat podrobněji.“

Rozptylovač vůní tvoří pozlacená kovová schránka vymodelovaná 3D tiskárnou, zavěšená na klasickém koženém řemínku. Na kapsli z korundové keramiky uvnitř schránky je možné aplikovat jakoukoli vonnou látku. Technické vlastnosti kapsle výrazně prodlužují dobu jejího uvolňování. Nejpatrnějším zdrojem inspirace je výrazná maska chladiče nového Velaru, rozpoznat ale můžeme také metalické akcenty a táhlé linie karoserie vozu. Pro Francesca Dompieriho, který je druhou z tváří ateliéru Nichetto Studio, byla ústředním motivem možnost individuálního přizpůsobení. „Naším cílem bylo vytvořit objekt, který by se stal nejen součástí vozu, ale také součástí jeho řidiče.“
Piet Boon, Amsterdam

Podobně jako designéři z ateliéru Nichetto Studio se i Piet Boon snažil vytvořit něco praktického, co by do každodenního života přenášelo otisk avantgardní designové filozofie nového Velaru. Výsledkem je Super Circle, pouzdro na klíč od vozu, které Boon označuje jako „funkční umělecké dílo“. Řeší prostý a zároveň složitý problém, se kterým se potýká každý řidič: Kam odložit klíče od vozu.

„Můj předmět je vyjádřením překrásných a měkkých tvarů nového Velaru,“ pokračuje Boon. „Snažil jsem do něj zakomponovat také inspiraci svažující se střechou vozu.“ Pouzdro na klíč tvoří dva nedokonale kulaté bronzové disky. Spodní disk je ze zlatého a vrchní z černého bronzu. Disky jsou uchyceny k jednomu čepu, okolo kterého po sobě hladce kloužou. Uvnitř se nachází malá přihrádka, ve které je umístěn klíč k novému Velaru. „Na stole vám bude ležet krásný předmět. Nikdo navíc ani nepozná, že se v něm skrývá klíč k vozu.“
Sebastian Scherer, Berlín

„Na novém modelu Velar se mi nejvíce líbilo to, jak na sebe všechny materiály a linie ladně navazují,“ říká Sebastian Scherer. Tato ladnost v kombinaci s významem slova Velar (z latinského „velare“ – skrýt nebo zahalit) inspirovala Schererovo dílo Camo Tables – sadu do sebe zapadajících stolků, ve které se mramor mísí s dichroickým sklem a mosazí.

Nový Velar představuje pro značku Land Rover novou, revoluční kapitolu: je pokračovatelem kultivované řady vozů Range Rover a zároveň odvážnou vizí budoucnosti. Právě to odráží Schererova volba materiálů: klasický mramor a mosaz navozují pocit luxusu a vytříbené elegance, zatímco proces výroby dichroického skla je vyjádřením inovace.
Victor Castanera, Barcelona

I dílo Victora Castanery se inspirovalo podstatou nového Velaru, kterou Victor zhmotnil do podoby domácího nábytku. Jeho lenoška pracuje se stejnými proporcemi jako vůz samotný, a je na ní proto obdobně úchvatný pohled.

„Inspirace exteriérem nového Velaru je evidentní,“ vysvětluje Castanera. „Zejména pak dualita mezi karoserií a svažující se střechou.“ Lenoška, jejíž design se nese v duchu této duality, pracuje s jedním materiálem – jasanovým dřevem, které využívá dvěma odlišnými způsoby. Sedák je z masivního dřeva, zatímco opěradlo je z dýhy. Castanerova lenoška ale zejména ztělesňuje vytříbenou jednoduchost, která je charakteristickým rysem nového Velaru. „Přestože design vozu obsahuje řadu složitých prvků, vše je spojeno čistými a sofistikovanými liniemi,“ pokračuje. „Se svou lenoškou jsem chtěl dosáhnout stejného efektu.“
Victoria Wilmotte, Paříž

Victoria Wilmotte připouští, že inspiraci obvykle nachází v materiálech nebo procesech. Tentokrát ji však našla na cestě, která vedla ke vzniku nového modelu Range Rover Velar, a v nové kapitole, kterou vůz pro značku Land Rover jako celek představuje. Její konečný objekt, překrásné, ale zároveň velmi funkční příruční zavazadlo, metaforicky vyjadřuje význam vozu a zároveň jedinečný vztah mezi designem a technologiemi. Kromě čtyř koleček zavazadlo na nový Velar odkazuje už méně nápadně také zapuštěnou výsuvnou rukojetí a vytříbenými liniemi.

Zdroj inspirace to byl pro Victorii Wilmotte neobvyklý, a neobvyklý pro ni je i objekt, který nakonec vytvořila. „Chtěla jsem posunout hranice toho, co umím a dobře zvládám, tedy nábytek a objekty pro interiér, a navrhnout něco, o co jsem se nikdy předtím nepokusila. Něco s větší užitnou hodnotou pro každodenní život.“

Nový Velar spojuje progresivní vzhled a nejmodernější technologie s cílem vzbuzovat inspiraci. Pětice výsledných objektů #InspiredByVelar to skvěle dokazuje. Práce pro designéry skončila a projekt se chýlí ke konci. S dalším prozkoumáváním revoluční designové filozofie avantgardního vozu Range Rover je teď řada na vás:

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u modelů Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Sport, Range Rover:

Spotřeba paliva v kombinovaném zkušebním cyklu: 12,8 - 4,2 l/100 km, emise CO2 v kombinovaném zkušebním cyklu: 299 - 109 g/km.

Uvedené informace o spotřebě paliva a emisích CO2 odpovídají hodnotám získaným při testování za ideálních podmínek v technických laboratořích, a to v souladu se standardizovaným postupem dle nařízení Rady (ES) č. 715/2007 a č. 692/2008 v platném znění. Uváděné hodnoty se nevztahují na konkrétní jednotlivé vozidlo a musí být chápány výhradně jako směrné hodnoty. Standardizovaná zkušební metoda umožňuje srovnání mezi různými modely vozů a jejich výrobci. V závislosti na různých specifikacích se spotřeba paliva u různých provedení vozů téže modelové řady může odlišovat. Konkrétní spotřebu paliva a výši emisí CO2 u konkrétního vozu neovlivňuje pouze účinnost využívání paliva motorem, ale také jízdní styl a další netechnické faktory jako např. aktuální jízdní podmínky, celkový jízdní výkon a stav udržovanosti vozidla. CO2 patří mezi hlavní skleníkové plyny a nese hlavní odpovědnost za globální oteplování. Další oficiální informace o spotřebě paliva a specifických emisích CO2 u nových osobních motorových vozidel Vám poskytne nejbližší autorizovaný prodejce značky Land Rover. Kompletní údaje o spotřebě paliva naleznete také v sekci „Technické údaje“.