DESIGN

#INSPIREDBYVELAR

DESIGN PRO VŠECHNY SMYSLY

Expert na designovou strategii Jinsop Lee vysvětluje, proč je špičkový design komplexním smyslovým zážitkem.

Nový Range Rover Velar se po dlouhém očekávání konečně představil světu. Nejkultivovanější a nejschopnější středně velké SUV značky Land Rover, ve kterém se snoubí ikonický design s nejmodernějšími technologiemi, jsme navrhli tak, aby v těch, kteří se s ním setkají, vzbudilo pocity a vyvolalo reakci. 

Otázka zní: Jak přesně toho pomocí designu dosáhnout?

Jinsop Lee, cenami ověnčený expert na designovou strategii a bývalý profesor designu, nabízí k tématu řadu podnětných myšlenek. Lee je jedním z výherců soutěže TED Global Talent Search 2012 a jeho vystoupení na konferenci TED v roce 2013 na téma „Teorie pěti smyslů“ už zhlédlo více než 1,4 milionu lidí. V exkluzivním článku pro Velar Circle se znovu zamýšlí nad tímto tématem a také nad tím, proč je podle něj vícesmyslový přístup nejlepším způsobem, jak vytvářet design, který má skutečný vliv.

To, čím se živím, je obtížné shrnout do pár slov. Ne snad proto, že jsem býval učitelem, profesorem, konzultantem designu, manažerem firmy a řidičem dodávky (naštěstí ne v tomto pořadí). Na různých pozicích jsem vždy usiloval o dosažení stejného cíle: Najít způsob, jak koncovému uživateli poskytnout nejlepší možný zážitek.

Jako dítě jsem se s rodinou každých pár let stěhoval do nové země. Zážitky z celého světa měly velký vliv na můj život a budoucnost a naplno se projevily mým vzděláním v oboru designu. Tehdy jsem si uvědomil, že role designéra zdaleka není jen navrhovat „pěkné věci“. A že mé vlastní životní zkušenosti a prožitky jsou vynikající prostředek, na jehož základě mohu pro koncové uživatele navrhovat ještě lepší produkty: ať v podobě fyzických předmětů, webových stránek, služeb, nebo přednášek – prostě čehokoli, co je pro daný účel nejvhodnější.

Druhou stránkou věci je, jak lidé tyto zážitky vyhodnocují. Před několika lety jsem se začal zaměřovat na našich pět smyslů – zrak, čich, sluch, hmat a chuť – a jejich vliv na to, jak vnímáme zážitky. Vytvořil jsem si tehdy takzvaný „diář pěti smyslů“ k zapisování různých životních zážitků a hodnocení jejich vlivu na mé smysly. Pak jsem se s chutí pustil do výzkumu: Jedl jsem skvělá jídla, jezdil jsem na motocyklech, potápěl jsem se, dokonce jsem se učil pilotovat letadlo. Jelikož jsem zapojil i spoustu přátel a studentů, dokázal jsem pro svůj výzkum během tří let shromáždit velké množství dat.

Na povrch vyplynula řada zajímavých zjištění. Proč máme v hamburgerech rádi nakládané okurky a salát? Kromě chuti je to i jejich křupavá textura a zvuk, který vydávají, když se do nich zakousneme. Vyvažují jimi měkkost zbývající části hamburgeru. Proč někteří lidé stále dávají přednost knihám před čtečkami? Je to právě velmi specifická textura a vůně, které dokáže nabídnout pouze papír. Zkrátka jsem zjistil, že zapojením více smyslů lze dále prohloubit kterýkoli zážitek. Kvalitní design by se proto měl zaměřovat na mnohem víc než jen estetickou stránku.

Tato teorie platí i pro automobily. Už samotné řízení zapojuje řadu smyslů: Jak vnímáme sedadla, na nichž sedíme, jaký je na omak volant, který držíme v rukou. Vůně, která nás obklopí. Zvuk zavíraných dveří. A to jsme ještě ani nenastartovali motor!

Dobře navržený vůz, jako je nový Range Rover Velar, nabízí mnohem víc než jen krásný vzhled. Výjimečný vůz vždy nabídne interaktivní smyslový zážitek, ať jedete na výlet, nebo jen na rychlý nákup.

Připojte se k platformě Velar Circle a přečtěte si, jak Jinsop Lee popisuje své dojmy z nového modelu Range Rover Velar. Projekt #InspiredByVelar vás vezme na kreativní pouť, na které pět evropských designérů využije nový Velar k vytvoření něčeho originálního a novátorského.

To nejlepší nakonec: Členové platformy Circle budou vždy jako první dostávat aktuální novinky a pozvánky na exkluzivní akce plné zážitků, které si za peníze prostě nekoupíte.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u modelů Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Sport, Range Rover:

Spotřeba paliva v kombinovaném zkušebním cyklu: 12,8 - 4,2 l/100 km, emise CO2 v kombinovaném zkušebním cyklu: 299 - 109 g/km.

Uvedené informace o spotřebě paliva a emisích CO2 odpovídají hodnotám získaným při testování za ideálních podmínek v technických laboratořích, a to v souladu se standardizovaným postupem dle nařízení Rady (ES) č. 715/2007 a č. 692/2008 v platném znění. Uváděné hodnoty se nevztahují na konkrétní jednotlivé vozidlo a musí být chápány výhradně jako směrné hodnoty. Standardizovaná zkušební metoda umožňuje srovnání mezi různými modely vozů a jejich výrobci. V závislosti na různých specifikacích se spotřeba paliva u různých provedení vozů téže modelové řady může odlišovat. Konkrétní spotřebu paliva a výši emisí CO2 u konkrétního vozu neovlivňuje pouze účinnost využívání paliva motorem, ale také jízdní styl a další netechnické faktory jako např. aktuální jízdní podmínky, celkový jízdní výkon a stav udržovanosti vozidla. CO2 patří mezi hlavní skleníkové plyny a nese hlavní odpovědnost za globální oteplování. Další oficiální informace o spotřebě paliva a specifických emisích CO2 u nových osobních motorových vozidel Vám poskytne nejbližší autorizovaný prodejce značky Land Rover. Kompletní údaje o spotřebě paliva naleznete také v sekci „Technické údaje“.