#INSPIREDBYVELAR

#INSPIREDBYVELAR

JEDEN ZDROJ INSPIRACE, PĚT NÁPADŮ

VŠECH PĚT DESIGNÉRŮ, KTEŘÍ SE ÚČASTNÍ PROJEKTU #INSPIREDBYVELAR, UŽ FINIŠUJE SVÁ DÍLA – VŽDYŤ JEJICH ODHALENÍ V RÁMCI PAŘÍŽSKÉHO TÝDNE DESIGNU SE KONÁ UŽ TENTO MĚSÍC.

Nejvíce fascinujícím aspektem inspirace je její neuchopitelnost. Neexistuje způsob, jak ji definovat nebo měřit, a zcela určitě ani způsob, jak ji spoutat a zkrotit. Designéři účastnící se projektu #InspiredByVelar pomalu dokončují svá díla – vždyť výstava v rámci Pařížského týdne designu se koná už tento měsíc. Nekonečno možností pojetí inspirace slibuje vzrušující vyvrcholení celého projektu.

Designéři, kteří pracují samostatně v městech po celé Evropě, měli na startovní čáře stejný zdroj inspirace – nový Range Rover Velar. Po zahájení projektu se však vydali naprosto odlišnými směry. Pět děl je stejně jedinečných jako jejich designéři a představuje odraz jejich mysli a způsobu vnímání světa. Během návštěv ateliérů jsme s designéry hovořili o celém rozsahu jejich tvůrčího procesu i o některých výzvách, s nimiž se museli popasovat.

Celý projekt začal letos v dubnu v Miláně, kde se designéři poprvé seznámili s novým modelem Velar i mezi sebou navzájem. Ačkoli se každý z designérů zaměřil na jiné prvky nového modelu Velar, všem jako červená niť posloužila redukcionistická designová filozofie vozu.

„Příroda je pro mě nekonečným zdrojem inspirace,“ vysvětluje Victor Castanera ve svém barcelonském ateliéru. „To, jak všechny své složitosti nakonec zaobalí do maximální jednoduchosti. Přesně na to jsem pomyslel, když jsem poprvé spatřil nový Velar.“
Sebastian Scherer z Berlína souhlasí. „Stěžejním prvkem pro mě byla nejspíš jednoduchost nového modelu Velar. Zkombinovat design a technologie a zachovat přitom jednoduchost provedení je v takovém měřítku velmi náročné.“
Poté, co designéři detailně prozkoumali zdroj své inspirace, měli za úkol přetavit tuto inspiraci do něčeho nového. Victoria Wilmotte z Paříže se při úvodním přemýšlení o tom, jak nápadu vdechnout život, obvykle věnuje materiálům. „Někdy začnu nápadem a materiál vyberu až potom,“ říká, „ale často nejprve zvolím materiál nebo výrobní proces a až pak se zamýšlím nad tím, jak bych ho mohla zpracovat, nebo – v tomto případě – jak jej vztáhnout k vozu. Jak se zakrátko přesvědčíte v Paříži, zevnějšek mého objektu se velmi podobá exteriéru modelu Velar.“
Francesco Dompieri z ateliéru Nichetto Studio se vydal jinou cestou. „Snažili jsme se navrhnout objekt, který se vozem nejen inspiruje, ale který s ním rovněž úzce souvisí. „Abychom toho dosáhli,“ pokračuje, „zkusili jsme analyzovat zážitky řidičů a spolujezdců. Při analýze jsme se zabývali všemi smysly, které vstupují do hry. Uživatelé samozřejmě používají zrak, sluch a hmat – ale co zbývající smysly?“
Jak dlouho tato fáze procesu potrvá, nelze předem odhadnout. „Někdy skvělý nápad přijde okamžitě, jindy krystalizuje třeba několik měsíců,“ připouští Sebastian Scherer. „Bylo pro mě opravdu důležité, aby finální výtvor vypadal pevně a geometricky, zároveň ale i organicky. Za konečným designem jsou téměř dva měsíce hledání inspirace a výzkumu.“

Od tohoto okamžiku se vše nese ve znamení pokusu a omylu. Každý designér vytvoří několik prototypů, jejichž prostřednictvím dále vybrušuje původní myšlenku. Důležitost tohoto kroku nám Francesco Dompieri vysvětluje během prohlídky svého benátského ateliéru. „Devadesát procent předmětů, které tu vidíte, jsou prototypy. Vždy vytvoříme prototyp, který tu pak leží, a my kolem něj chodíme a snažíme se ho tu a tam vylepšit. Nejlepší částí je pozorovat, jak na váš objekt reagují ostatní. Někdy je to přesný opak vašeho očekávání, ale koneckonců, bez uživatele není designu.“

Důležitost rozpracovaných objektů zdůrazňuje rovněž Victor Castanera, jehož objekt připravovaný pro projekt #InspiredByVelar se silně spoléhá na praktickou funkčnost. „Během projektu jsem si uvědomil, kolika ergonomickými a geometrickými omezeními jsem svázán. „Dobrat se finálního výsledku vyžadovalo několik fází.“

Vytvořit funkční objekt je však ta jednodušší část. Skutečná zkouška z designu spočívá – stejně jako v případě nového modelu Velar – v jednoduchosti. „Dosáhnout jednoduchosti je mnohdy velmi, velmi těžké,“ říká Piet Boon v Amsterdamu. „Jednoduché designové řešení dává téměř okamžitě smysl. Podíváte se na něj a řeknete si: ‚Proč mě to nenapadlo hned?‘“ Sebastian Scherer souhlasí s tím, že tím pravým uměním designu je s málem sdělit mnoho. „Je to těžká rovnice. Dílo je třeba co nejvíce zredukovat a zároveň dosáhnout maximálního efektu, který co nejlépe sdělí mou myšlenku.“
Pařížský týden designu se nezadržitelně blíží. Designérům zbývá na dokončení posledních detailů a vychytání posledních mušek už jen pár týdnů. Jak přesně ovlivnil nový Velar finální dílo každého z designérů?

Na to si budete muset ještě chvilku počkat.

Připojte se k platformě Velar Circle a sledujte poslední část designérského projektu #InspiredByVelar, během které se designéři připravují na finální odhalení svých výtvorů v rámci zářijového Pařížského týdne designu. Zařadíte se také mezi první, kteří budou dostávat žhavé novinky o novém modelu Range Rover Velar a pozvánky na exkluzivní akce zaručující zážitky, které si za peníze nekoupíte.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u modelů Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Sport, Range Rover:

Spotřeba paliva v kombinovaném zkušebním cyklu: 12,8 - 4,2 l/100 km, emise CO2 v kombinovaném zkušebním cyklu: 299 - 109 g/km.

Uvedené informace o spotřebě paliva a emisích CO2 odpovídají hodnotám získaným při testování za ideálních podmínek v technických laboratořích, a to v souladu se standardizovaným postupem dle nařízení Rady (ES) č. 715/2007 a č. 692/2008 v platném znění. Uváděné hodnoty se nevztahují na konkrétní jednotlivé vozidlo a musí být chápány výhradně jako směrné hodnoty. Standardizovaná zkušební metoda umožňuje srovnání mezi různými modely vozů a jejich výrobci. V závislosti na různých specifikacích se spotřeba paliva u různých provedení vozů téže modelové řady může odlišovat. Konkrétní spotřebu paliva a výši emisí CO2 u konkrétního vozu neovlivňuje pouze účinnost využívání paliva motorem, ale také jízdní styl a další netechnické faktory jako např. aktuální jízdní podmínky, celkový jízdní výkon a stav udržovanosti vozidla. CO2 patří mezi hlavní skleníkové plyny a nese hlavní odpovědnost za globální oteplování. Další oficiální informace o spotřebě paliva a specifických emisích CO2 u nových osobních motorových vozidel Vám poskytne nejbližší autorizovaný prodejce značky Land Rover. Kompletní údaje o spotřebě paliva naleznete také v sekci „Technické údaje“.