LAND ROVER DISCOVERY SPORT UTÁHNE DÍKY POLOAUTONOMNÍ TECHNOLOGII STOTUNOVÝ VLAK

  • Land Rover Discovery Sport utáhne vlak, který váží 100 tun. Je to téměř šedesátinásobek jeho vlastní hmotnosti a odpovídá hmotnosti letadla Boeing-757.
  • Dramatický kousek se odehrál na 26 m vysokém mostě, kde se prokázaly tažné schopnosti vozu, technologie poloautonomního řízení a silného vznětového motoru Ingenium s výkonem 180 koní.


Značka Land Rover překvapila všechny přihlížející, když LR Discovery Sport táhl po železniční trati tři luxusní vlakové vagóny vážící přes 100 tun. 10 km dlouhá cesta rýnským regionem na severu Švýcarska byla extrémním testem tažného výkonu kompaktního SUV. Přestože má tento vůz certifikované maximální zatížení tažného zařízení 2 500 kg (2,5 t), dokázal utáhnout 58 násobek své vlastní hmotnosti. Poháněl ho při tom vznětový motor Ingenium s točivým momentem 430 Nm. Při tomto kousku byly využity všechny tažné a trakční systémy, jako je Terrain Response, asistent tažení, asistent pro připojení přívěsu a All Terrain Progress Control. Jde o systém poloautonomního řízení v terénu, který samočinně reguluje výkon motoru a brzdění.

Tento „test“ vymysleli inženýři společnosti Land Rover, kteří chtěli ukázat sílu a schopnosti modelu Discovery Sport. Podobná ukázka byla použita v roce 1989 při uvedení jeho předchůdce, Discovery I.

„Tažné schopnosti jsou jednou z hlavních součástí DNA značky Land Rover a model Discovery Sport není výjimkou. Během let jsme zavedli nejnovější technologie, které našim zákazníkům usnadňují tahání těžkých věcí. Většinu své kariéry jsem strávil cestováním do těch nejdrsnějších částí světa, kde jsme Land Rovery testovali v hodně náročných podmínkách. Tohle je však nejextrémnější test, jaký jsem kdy dělal,“ řekl Karl Richards, Lead Engineer for Stability Control Systems Jaguar Land Rover.

Pohonná jednotka vozu zůstala nezměněna. Jedinou úpravou byla montáž železničních kol specializovanou společností Aquarius Railroad Technologies, která sloužila jako „stabilizátor“. Vůz Discovery Sport na rozdíl od roku 1989 zvládl tento kousek bez pomoci redukční převodovky. K dispozici naopak měl nejmodernější devítistupňovou samočinnou převodovku a systém Terrain Response, který vytvořil potřebnou trakci. Při tažení byl jediným stisknutím tlačítka aktivován také systém All Terrain Progress Control (ATPC), který maximalizuje trakci při nastavené rychlosti. Systém ATPC slouží v podstatě jako „tempomat pro nízké rychlosti“ a dovoluje řidiči soustředit se na cestu nebo jako v tomto případě na koleje před vozem.

Test probíhal na 10 km dlouhém úseku železnice v Museumsbahn Stein am Rhein ve Švýcarsku, která se táhne nad řekou Rýn přes most Hemishofen. Jde o historický ocelový oblouk dlouhý 285 m, tyčící se do výšky 26 m nad údolím.

Land Rover má s železničními přestavbami bohaté zkušenosti, od dob Land Roveru Series II a IIA po různé verze Defenderů, které byly upraveny k jízdě po kolejích kvůli údržbě, až po uvedení Discovery I v roce 1989. Přestavěná Discovery při něm v Plymouthu táhla několik vagónů, aby předvedla schopnosti nového vznětového motoru 200Tdi.

Britská společnost Aquarius Railroad Technologies, která se specializuje na přestavby silničních vozů 4x4 pro železniční účely, namontovala železniční kola na jinak standardní Discovery Sport. „Když vůz takových rozměrů utáhne břemeno o celkové hmotnosti přes 100 tun, je to důkaz opravdové konstrukční integrity. Pohonná jednotka nevyžadovala vůbec žádné úpravy a Discovery Sport při testech generovala větší tažnou sílu než náš kolejový Defender, což je obdivuhodné,“ dodal James Platt, Managing Director.

Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport je prvním členem nové rodiny Land Rover Discovery. Při svém uvedení na trh získala pět hvězdiček v testu Euro NCAP. Od zahájení prodeje Discovery Sport v prosinci 2014 bylo prodáno přes 123 000 kusů. V květnu byla nejprodávanějším modelem značky Land Rover, když se prodej vyšplhal na 10 075 kusů.

Terénní schopnosti

Schopnosti Discovery Sport jsou posíleny systémem All Terrain Progress Control (ATPC). ATPC je vyspělý systém, který řidiči dovoluje při jízdě v terénu nastavit a udržovat stálou rychlost. Systém ATPC byl vyvinut off-road specialisty, kteří patří ke špičce ve svém oboru. Funguje podobně jako tempomat a je použitelný při rychlosti od 2 do 30 km/h. Systém ATPC zahrnuje také speciální funkci pro rozjezd, která umožňuje plynulý a bezproblémový rozjezd vozu, a to i na problematickém povrchu s nízkou adhezí, jako je led, sníh nebo mokrá tráva.

Pohonné jednotky

LR Discovery Sport je díky dvoulitrovému vznětovému motoru Ingenium jedním z nejúspornějších prémiových kompaktních SUV. Vznětová jednotka splňuje požadavky normy EU6 a je nabízena se dvěma různými výkony, a to se 150 a 180 koňmi. Spotřeba paliva se pohybuje kolem 4,9 l/100 km a emise CO2 okolo 129 g/km. Maximální rychlost silnějšího motoru o výkonu 180 koní je 188 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h vůz zvládne za 8,9 sekundy*.

Zákazníci Discovery Sport mohou zvolit také přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 240 koní a přímým vstřikováním paliva. Všechny varianty motorů specifikované s devítistupňovou samočinnou převodovkou jsou vybaveny páčkami řazení na volantu, které řidiči dovolují manuálně volit převodové stupně. To poskytuje lepší kontrolu během tažení nebo v náročných situacích v terénu a při dynamické jízdě na silnici.

Prémiové kompaktní SUV Discovery Sport je prodáváno na více než 170 trzích a vyráběno v závodě Halewood ve Velké Británii.

*Model s motorem o výkonu 180 koní, v pětimístné verzi a se samočinnou převodovkou


O kaskadérském kousku Discovery Sport

Discovery Sport zvládla 10 km dlouhý úsek železniční tratě bez jakýchkoli úprav motoru či transmisí. Společnost Aquarius Railroad Technologies z britského Riponu, která se specializuje na přestavby vozidel, vyrobila a nainstalovala na Discovery Sport přídavná železniční kola.

Všechny jízdní sekvence ve filmu byly provedeny profesionálním řidičem na soukromé železniční trati v době natáčení uzavřené pro veřejnost. Byly provedeny pod přísným dohledem odborníka na bezpečnost. Vozidlo bylo pro použití na kolejích přestavěno specializovanými techniky.

O tažných systémech společnosti Land Rover

  • Asistent tažení pomáhá řidiči při couvání s přívěsem použitím couvací kamery a středového dotykového displeje.
  • Asistent pro připojení přívěsu pomáhá řidiči připojit k vozidlu přívěs nebo karavan. Barevná grafika na dotykovém displeji představuje tažné zařízení a čára navádí řidiče vozu k přívěsu.


O společnosti Aquarius Railroad Technologies

James Platt založil společnost Aquarius v roce 1999, kdy objevil mezeru na britském trhu železniční infrastruktury. Chyběly tam kvalitní vozy přestavěné k využití na kolejích. Od té doby si společnost Aquarius vybudovala na trhu vedoucí postavení. Vyrábí kvalitní železniční vozidla s pohonem všech kol pro údržbářské práce na železnicích. Společnost neustále roste a nyní má vozový park specializovaných železničních vozů, které ve Velké Británii pronajímá.

**Změny v textu vyhrazeny.

Jaguar Land Rover Limited: Registered office: Abbey Road, Whitley, Coventry CV3 4LF. Registered in England No: 1672070

Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u modelů Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Sport, Range Rover:

Spotřeba paliva v kombinovaném zkušebním cyklu: 12,8 - 4,2 l/100 km, emise CO2 v kombinovaném zkušebním cyklu: 299 - 109 g/km.

Uvedené informace o spotřebě paliva a emisích CO2 odpovídají hodnotám získaným při testování za ideálních podmínek v technických laboratořích, a to v souladu se standardizovaným postupem dle nařízení Rady (ES) č. 715/2007 a č. 692/2008 v platném znění. Uváděné hodnoty se nevztahují na konkrétní jednotlivé vozidlo a musí být chápány výhradně jako směrné hodnoty. Standardizovaná zkušební metoda umožňuje srovnání mezi různými modely vozů a jejich výrobci. V závislosti na různých specifikacích se spotřeba paliva u různých provedení vozů téže modelové řady může odlišovat. Konkrétní spotřebu paliva a výši emisí CO2 u konkrétního vozu neovlivňuje pouze účinnost využívání paliva motorem, ale také jízdní styl a další netechnické faktory jako např. aktuální jízdní podmínky, celkový jízdní výkon a stav udržovanosti vozidla. CO2 patří mezi hlavní skleníkové plyny a nese hlavní odpovědnost za globální oteplování. Další oficiální informace o spotřebě paliva a specifických emisích CO2 u nových osobních motorových vozidel Vám poskytne nejbližší autorizovaný prodejce značky Land Rover. Kompletní údaje o spotřebě paliva naleznete také v sekci „Technické údaje“.